Tekakor!!

Thekakor Ca 40-45 stycken


* 1 Liter mjölk

* 5 dl Havregryn

* 4 pkt Jäst

* 2 dl socker

* Ca 2 kg Vetemjöl

* 300 gram Margarin

* ½ tsk Salt


- Koka upp mjölken, häll i gryn & margarin (det smälter i mjölken) låt svalna till 37 grader

- Smula ner jästen i en bunke & häll på sockret, rör om vartefter jästen löses upp

- Slå på mjölkblandningen & tillsätt salt

- Tillsätt mjöl & arbeta ihop till en smidig deg

- Arbeta ut direkt (jag kavlar ut som vanlig bulldeg & använder ett mellanstort runt pepparkaksmått)

- Jäs på plåt till dubbel storlek

- Grädda mitt i ugnen, 225 grader ca 8 minuter

- Pensla med kallt kaffe (blir gott) eller kallt vatten direkt när dom är varma.

- Låt kallna under bakduk


Kommentarer
Postat av: Linda

Goda de lät!

Har du gjort dom nyligen??

Jag kanske kommer över en sväng imorrn om det är ok?

Slutar nämligen kl 13 då, så har väl Lite mer ork än vanligt..hehe

Ska handla inför midsommar också & städa men det kan jag göra senare=D

Kram

2008-06-18 @ 21:46:50
Postat av: camilla

Hihi ja du om man kunde vara så duktig och bara hade ätit jordgubbar:(

Nu blev det tyvärr inte så,utan det blev äggmackor med räkor i och för sig inte jätte illa för jag tog bara två st. Men sen då......ahhh blir så trött på mig själv! Godis och nötter! det värsta man kan äta.....jaja hoppas på en bättre dag i dag.

Kram

2008-06-19 @ 10:02:40
URL: http://www.hallonpajen.wordpress.com
Postat av: camilla

Jo men visst kan jag hänga på detta;)

Men frågan är om jag fixar det ?;)

Men jag gör ett försök...hihi

Vet annars med mig att jag brukar gå upp under just sommaren:)

Men vi kör...kul ide.

Ha en bra dag du med och tack för uppmuntran.

Kram

2008-06-19 @ 12:23:03
URL: http://www.hallonpajen.wordpress.com
Postat av: BeaTris

Goda thekakor =)

Jag har inget emot att du lånar recepten & lägger ut dom här så fler kan testa men en liten länk kanske det kan vara värt? Annars kanske andra tror att jag snott dom från dig. Visserligen står ju min adress på bilden så det kanske folk förstår, jaja, det avgör du själv om du vill =)

Ha det bra....Kram

2008-06-23 @ 21:25:19
URL: http://beatris.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0